lørdag den 3. august 2013

Indledning og tanker bag bloggen. Få en god regulering - Diabetes type 1.


Da Laura, min datter på 15 år, fik diabetes i januar 2013, var det et kæmpe chok for hele vores familie, specielt for Laura og jeg.  Efter en uge på hospitalet blev vi smidt ud i at lære at leve med diabetes. For mig, som Mor, var det meget angst provokerende, mest fordi jeg var meget bange for, at Laura fik insulinchok, men også at hun blev for høj i blodsukker (BS) igen. Det hele var totalt uoverskueligt på grund af manglende kontrol. Jeg læste om diabetes overalt på nettet, i blade og selvfølgelig i den mappe, som hospitalet havde givet os. Da jeg til daglig arbejder som forskningslaborant hos Novo Nordisk, og i perioder har forsket i diabetes, har jeg et fortrin frem for de fleste andre. Men der hvor jeg fik mest hjælp – udover på hospitalet – var på Diabetesforeningen’s hjemmeside (www.diabetes.dk) og på http://www.novonordisk.com/diabetes_care/life_with_diabetes/default.asp, samt http://www.diabetes.org/living-with-diabetes/recently-diagnosed/living-with-type-1-diabetes.html. Trods denne hjælp manglede jeg konkrete idéer og tips – noget jeg kunne kommer i kasser og som vi kunne rette os efter i dagligdagen. Jeg ved godt, at diabetes er meget individuelt, men der er alligevel meget som er ens fra person til person.

I starten fik Laura næsten ingen kulhydrater, intet sukker, men heller ikke meget insulin. Heller ikke meget motion. Vi skruede ned for alt, for at starte på en frisk og på den måde få styr på de mest almindelige madvarer og hvordan de påvirkede på BS. Stille og roligt har vi prøvet diverse fødevarer, motion og insulin doser og i dag har Laura et rigtig pænt langtidsblodsukker og vi har fået en god forståelse af diabetes.

Jeg har prøvet at sætte ord på nogle af de tanker og idéer, som jeg manglede i de første måneder af 2013 – og stadig gør ind imellem, og hvis du kan bruge nogle af dem, så har du mindre at bekymre dig om og er tættere på en god diabetes regulering. Men vær opmærksom på, at ikke alle mennesker reagerer ens og man må drage sine egne erfaringer.

Denne blog er ikke skrevet for at kunne stå alene i forhold til råd og vejledning om diabetes. Du må til en hver tid kontakte din diabeteslæge eller sygeplejerske, og følge deres råd. Denne blog bliver i øvrigt læst af vores egen diabetessygeplejerske fra Herlev hospital.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar